8 PUNCA SEMBELIT DAN CARA ATASINYA DENGAN CEPAT


Pernah tak korang alami sembelit? Sakitnya kena sembelit ni. Tapi korang tahu tak apa punca atau sebab berlakunya sembelit ni? Macam mana sembelit boleh terjadi?

Sebelum kita kenali punca sembelit. Tahu tak apa itu sembelit?


APAKAH MAKSUD SEMBELIT?



Sembelit merupakan satu keadaan yang menyebabkan seseorang itu kurang membuang air besar kurang daripada 3 kali seminggu. Ia juga bergantung kepada tabiat usus individu itu sendiri. Ada juga yang membuang setiap hari, ada juga dua atau tiga hari sekali. Tetapi jika telalu sukar untuk membuang lebih daripada 3 minggu berturut turut, itu bermakna sembelit anda sangat teruk atau kronik. Perlu untuk dapatkan nasihat doktor dengan segera.

8 PUNCA SEMBELIT YANG PATUT ANDA KETAHUI


Pelbagai sebab yang boleh menyebabkan anda akan mengalami sembelit. Antara sebabnya adalah seperti berikut :

1. SELALU TAHAN BERAK DAN MALAS BUANG AIR BESAR

Hal ini selalu terjadi bila kita sedang sibuk bekerja, tandas yang tak selesa, perjalanan yang jauh dan susah untuk dapatkan tandas atau sebagainya dan menyebabkan anda terpaksa menahan untuk membuang.

Malas menunggu najis keluar sehabisnya ketika membuang air besar. Selalu terjadi pada anak kecil yang sedang belajar ke tandas.

2. NAJIS YANG TERLALU KERAS


Bila anda selalu menahan berak, maka najis mula menjadi lebih keras dari biasa. Ini akan menyebabkan anda sakit jntuk meneran dan pendarahan pada usus atau rektum akan mula berlaku

3. ANGIN DALAM BADAN


Menjadi masalah apabila sistem penghadaman terganggu yang disebabkan oleh angin dalam badan, abdominal cramp dan kembung perut.

4. KURANG FIBRE DAN CECAIR DALAM BADAN

Fibre dan cairan ini sangat penting untuk memudahkan anda membuang kerana najis lebih lembut. Jadi, anda perlulah untuk perbanyakkan meminum air kosong dan buah buahan dan juga sayuran dalam pemakanan harian anda

5. STRES ATAU TEKANAN


Selain pemakanan yang tidak sihat, tekanan juga merupakan faktor untuk anda mengalami sembelit.

6. TRAUMA SELEPAS BERSALIN



Masalah ini selalu terjadi pada ibu yang baru sahaja bersalin. Rasa sakit pada kesan bersalin itu sangat memeritkan. Ini kan pula untuk meneran.

7. KEKURANGAN ZAT BESI

Kurang zat besi dalam badan hingga tiada tenaga untuk meneran.

8. FAKTOR UMUR

Biasanya warga tua mengalami masalah ini akibat fungsi organ yang kurang efisyen, kurang bersenam, atau kurang pergerakan badan.

CARA ATASI SEMBELIT DENGAN CEPAT!


1) Herb-Lax:


Diperbuat daripada herba semulajadi yang bertindak sebagai laksatif (julap) untuk meransang pembuangan yang lebih lancar, sebagai detok untuk mencuci kerak usus dan toksin.

2) Lecithin :


Lecithin mampu melrmbutkan najis dan memecahkan segala lemak dan minyak yang telah tersumbaf di dalam alur usus. 

3) Ostematrix:


Kalsium dan magnesium yang meransang pergerakan peristalsis pada dinding usus, menguatkan saraf dan otot dinding usus supaya lebih sensitif dan peka kepada signal 'membuang' daripada otak.

4) VIVIX :



Anggur Muscadine yang terkandung di dalam Vivix mempunyai serat yang sangat tinggi berbanding oat. 35 biji anggur Muscadine mengandungi 105 kalori dan 7gram serat. 

Sekaligus ia menjadi bahan yang membantu penghadaman dan mencegah sembelit. 

Selain mempunyai serat yang tinggi, Vivix juga kaya dengan Resveratrol atau lebih dikenali sebagai Antioksidan. Oleh itu, Resveratrol membantu melindungi sel sel kita dari serangan radikal bebas yang menyebabkan berlakunya penyakit

BAGAIMANA UNTUK DAPATKAN SET SEMBELIT INI?



Jika anda ingin dapatkan set Sembelit ini, anda boleh terus hubungi saya seperti dibawah

Whatsapp/sms/call : 0195583692
Facebook : Mohamad Isa Shafii

Instagram : @abeis_shakleeguamusang

Saya juga akan melakukan COD di sekitar Gua Musang dan akan poslaju secepat mungkin keseluruh Kelantan dan Malaysia. 

Anda juga boleh terus order secara online di website Shaklee dengan hanya klik pada gambar Order Now seperti di bawah ni. 

 Set Sembelit

Sekian Terima Kasih. Semoga anda terus kekal sihat . Jangan lupa, gaya hidup juga amat penting untuk memastikan kita terus kekal sihat

Disclaimer : These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Comments

Popular posts from this blog

Petua Merawat Tibi Dengan Cepat dan Berkesan

6 Jenis Makanan Untuk Mengurangkan Sakit Gastrik

8 Tanda Kencing Manis dan Cara Pencegahan Dengan Berkesan