8 Tanda Kencing Manis dan Cara Pencegahan Dengan Berkesan

Ramai yang kurang tahu tentang diabetes, mungkin juga sebab kurang membaca atau tiadak ambil peduli tentang akibat dari diabetes.

Jika anda mempunyai keturunan yang mempunyai masalah diabetes terutamanya ibu bapa, anda juga berisiko untuk mendapatkan penyakit ini.



Jadi pencegahan awal hendaklah dilakukan secepat mungkin. Sebelum itu, hendaklah kita ketahui terlebih dahulu tanda atau simptom diabetes ini. Berikut merupakan 8 tanda anda menghadapi diabetes.


8 Tanda Diabetes / Kencing Manis



1) Peningkatan paras gula dalam darah.

Untuk mengetahui paras gula anda naik atau tidak, anda diminta untuk membuat pemeriksaan di klinik berdekatan. Ujian darah akan dibuat dan mendapat keputusan serta merta.

2) Penurunan berat badan secara mendadak

Tahap gula dalam darah yang tinggi boleh menyebabkan berat badan menurun 2kg ke 3kg dalam masa sebulan. Bagi mereka yang tidak tahu dengan gejala ini mungkin akan membuatkan mereka lebih gembira tetapi penurunan ini memberi risiko yang sangat bahaya.



Ini berpunca daripada hormon insulin yang tidak dapat membekalkan glukosa kepada sel sel untuk dijadikan tenaga malah menguraikan lemak otot dan menjadikan ia sebagai tenaga alternatif.

3) Luka lambat sembuh

Hal ini berlaku bila saluran darah telah dirosakkan oleh glukosa yang berlebihan di bahagian urat atau arteri dan menyukarkan pergerakan darah ke dalam anggota badan untuk membantu penyembuhan.

4) Kerap mengalami dahaga dan kencing pada waktu malam

Bila terlalu banyak glukosa di dalam darah, buah pinggang terpaksa bekerja keras untuk menyingkirkannya dengan membuang air kecil dan menyebabkan kita menjadi dahaga.

5) Sentiasa rasa lapar

Perasaan lapar akan berlaku bila tahap gula dalam darah menurun secara tiba tiba dan ini menyebabkan glukosa tidak berfungsi dengan sebaiknya.

6) Penglihatan kabur

Apabila glukosa dalam darah semakin meningkat ia akan menyebabkan perubahan pada mata dan kanta. Ini akan mengakibatkan penglihatan menjadi kabur.

Tetapi ia akan kembali normal apabila tahap glukosa dalam darah kembali normal.

7) Akan keletihan dan cepat marah

Bila badan cuba untuk menstabilkan glukosa dalam darah ia akan menyebabkan badan cepat letih dan kekerapan ulang alik ke tandas pada waktu malam akibat daripada kerap kencing juga akan mengganggu waktu tidur dan sekaligus menyebabkan keletihan.

8) Sensasi pada tangan dan kaki

Kesemutan, kebas,rasa membakar dan membengkak pada bahagian kaki dan tangan ini berpunca dari kerosakan saraf akibat dari kencing manis.



Ini sama juga seperti penglihatan, jika ia dibiarkan glukosa meningkat akan menyebabkan sistem saraf terganggu.

Gejala ini boleh berkembang dengan cepat dalam masa seminggu atau sebulan bagi penghidap diabetes jenis 1 berbanding penghidap jenis ke 2 yang sedikit perlahan. Boleh baca disini untuk mengetahuj jenis Diabetes.


Cara Pencegahan Kencing Manis



Bagi mencegah diabetes ini hendaklah mendapat rawatan doktor di klinik atau hospital.

Selain mendapat rawatan di klinik atau hospital. Pengambilan suplimen juga dapat membantu mengurangkan kadar gula dalam darah. Tetapi anda dinasihatkan untuk mengambil suplimen yang berlandaskan kajian klinikal dan sudah pasti Shaklee adalah yang terbaik.



Dalam Shaklee Vivix ada suplimen yang terbaik untuk atasi masalah diabetes ini. Vivix mampu menurunkan kadar bacaan gula dalam darah.

Antara testimoni yang berjaya dengan mengamalkan Vivix



Assalamualaikum

Miza nak share result check up tok (nenek) miza sendiri yg ada   #diabetes @ #kencingmanis. Boleh bandingkan result antara 2 tahun ni.

Tok mula ambil Vivix pada Februari 2016. Sekarang dah masuk botol yg ke-3.

Alhamdulillah, paras gula dah tak tinggi. Yang terbaru 4.9 .Tekanan darah pun dah stabil. 

Check up pada 26 Mei 2016, doktor ada bagi tau yg buah pinggang tok mungkin ada masalah.

Check up yg terbaru pada 24 Ogos 2016, doktor maklumkan buah pinggang tok dah ok, tak ada masalah.

Alhamdulillah, bersyukur sangat


Dalam Vivix kaya dengan kandungan Resveratrol yang dapat membantu meningkatkan sensitiviti pada tubuh terhadap insulin. 


Untuk dapatkan Vivix Shaklee boleh terus hubungi saya di sini

Whatsapp/sms/call : 0195583692
Facebook : Mohamad Isa Shafii
Instagram : @abeisshaklee

Saya juga akan melakukan COD disekitar Gua Musang dan poslaju ke seluruh Kelantan dan Malaysia. 

Comments

Popular posts from this blog

Petua Merawat Tibi Dengan Cepat dan Berkesan

6 Jenis Makanan Untuk Mengurangkan Sakit Gastrik