8 KESAN TEKANAN DARAH TINGGI DAN CARA MENURUNKANNYA


Darah tinggi akan memberi kesan yang sangat teruk pada tubuh badan kita lebih lebih lagi bila sudah ada penyakit lain seperti kencing manis atau penyakit kronik yang lain.

Seperti di ketahui umum, tekanan darah tinggi berpunca dari pelbagai sebab antaranya adalah faktor keturunan, pemakanan yang tak seimbang, kurang bersukan, tekanan kerja dan sebagainya.



Disebabkan punca ini maka terjadilah tekanan darah tinggi yang boleh menyebabkan kesan pada tubuh badan anda sehingga boleh meragut nyawa.


KESAN DARAH TINGGI PADA SALUR DARAH



Kerosakan pada dinding salur darah akibat dari tekanan darah akan menyebabkan aliran darah yang membawa oksigen dan nutrien pada organ berkenaan akan terjejas dan berkurangan.

Kerosakan Salur Darah, Apa Akan Berlaku?

1. KEROSAKAN PADA SALUR SALUR DARAH



Bila berlaku tekanan darah yang tinggi akan menyebabkan kerosakan pada salur darah akan menjadikan salur darah tebal dan keras. Hal ini akan menjadi lebih teruk bila lemak lemak yang melalui salur darah mula tersumbat dan menyempit pada salur darah itu.

Salur darah yang sempit akan menjejaskan bekalan oksigen dan nutrient untuk sampai ke organ organ -organ penting seperti jantung, otak, mata, buah pinggang.

2. KEROSAKAN PADA JANTUNG



Salur darah yang sempit akan menyebabkan kekurangan darah pada jantung. Sekiranya saluran darah menyempit secara berterusan akibat dari lebihan lemak dan darah beku akan mengakibatkan kegagalan jantung untuk berfungsi dengan baik dan ia boleh membawa kematian jika lambat menerima rawatan.

Tekanan darah tinggi juga akan memaksa jantung untuk mengepam darah dengan lebih cepat dan laju dan akan mengakibatkan jantung akan menjadi bengkak.

3. KEROSAKAN PADA OTAK




Ia seperti kesan pada jantung dimana bila saluran darah menyempit, bekalan darah akan berkurangan untuk sampai ke otak sekaligus boleh menyebabkan penyakit strok.

4. KEROSAKAN BUAH PINGGANG

Fungsi buah pinggang adalah untuk menapis air dan toxin. Kerosakan salur darah menyebabkan air dan toxin akan berkumpul dalam badan. Jika ia berterusan pesakit perlu rawatan dialisis atau pengganti buah pinggang.

5. KEROSAKAN PADA MATA



Tekanan darah yang tinggi dan tidak terkawal dalam masa yang sama juga merosakkan salur darah pada mata khasnya retina (retinopathy). Keadaan ini boleh mengakibatkan pendarahan,kabur mata dan seterusnya pesakit menjadi buta.

Ia menjadi lebih teruk bila pesakit ini juga menghidapi diabetes. Saraf mata akan tidak berfungsi akibat saluran darah yang sempit dan tidak dapat mebawa oksigen pada mata dan menyebabkan kehilangan penglihatan.

6. KELEMAHAN FUNGSI SEKSUAL

Kegagalan fungsi seksual ini boleh berlaku kepada lelaki mahupun perempuan akibat daripada bekalan darah yang berkurangan ke organ-organ seksual berkenaan.

7. TULANG MENJADI RAPUH



Pengeluaran kalsium menjadi meningkat melalui air kencing. Ini mengurangkan kekuatan serta jisim tulang dalam tubuh badan kita yang dikenali sebagai osteoporosis.

8. SAWAN SEMASA MENGANDUNG

Walaupun faktor penyumbang kepada kejadian pre-eclampsia tidak begitu jelas, tekanan darah tinggi yang tidak terkawal boleh mengakibatkan sawan kepada ibu .Ini adalah keadaan yang sangat bahaya kepada ibu dan bayi yang dikandungnya


CARA MENCEGAH DARAH TINGGI


Sebelum mendapatkan rawatan susulan. Anda dinasihatkan untuk membuat pemeriksaan terlebih dahulu dengan doktor di klinik/hospital berhampiran.



Untuk mencegah darah tinggi, ubatan yang dibekalkan dari pihak hospital perlu di amalkan.

Selain dari ubatan, gaya hidup seperti pemakanan haruslah dijaga dan juga selalu mengamalkan aktiviti bersenam pada setiap minggu juga memainkan peranan penting untuk memastikan tekanan darah anda kembali normal.


SUPLIMEN SHAKLEE MEMBANTU MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI


Pengambilan suplimen/makanan tambahan sangat diperlukan untuk memastikan badan kita sentiasa mempunyai nutrisi yang cukup untuk melawan setiap penyakit.

Jadi, Shaklee mempunyai suplimen yang dapat membantu menurunkan tekanan darah anda.

1)Omega Guard - 



Berfungsi untuk membakar kolestrol atau kemak yang terkumpul pada saluran darah yang menyebabkan saluran tersumbat dan menjejaskan jantung untuk berfungsi dengan baik. 

2) Garlic Complex - 


Bawang putih membantu mencairkan darah,membersihkan dan melancarkan peredaran darah untuk sampai oada organ organ dalam tubuh badan kita

3) Ostematrix - 



Mempunyai kalsium dan magnesium yang berfungsi sebagai elektrolit untuk merugalisakan tekanan darah dan juga membantu menguatkan tulang supaya ia tidak mudah rapuh

4) Vitamin C - 



Melindungi pembuluh darah supaya menjadi lebih elastik dan mengelakkan ia menjadi keras dan pecah dan boleh menjadikan strok.

5) Vivix - 



Membantu membaiki sel sel yang sudah rosak dan menguatkan lagi sistem dalam tubuh badan kita. Kehebatan Vivix tiada tandingannya sebab ia mampu merawat sehingga ke sel sel dan menjadikan tekanan darah kembali normal

BAGAIMANA UNTUK DAPATKAN SET TEKANAN DARAH TINGGI INI? 

Jika anda ingin dapatkan suplimen Set Tekanan Darah Tinggi ini, anda boleh terus hubungi saya seperti dibawah

Whatsapp/sms/call : 0195583692
Facebook : Mohamad Isa Shafii

Instagram : @abeis_shakleeguamusang

Saya juga akan melakukan COD di sekitar Gua Musang dan akan poslaju secepat mungkin keseluruh Kelantan dan Malaysia. 

Anda juga boleh terus order secara online di website Shaklee dengan hanya klik pada gambar Esell seperti di bawah ni. 

Set Tekanan Darah Tinggi


Sekian Terima Kasih. Saya doakan anda sentiasa sihat 😊

Disclaimer : These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Comments

Popular posts from this blog

Petua Merawat Tibi Dengan Cepat dan Berkesan

6 Jenis Makanan Untuk Mengurangkan Sakit Gastrik

8 Tanda Kencing Manis dan Cara Pencegahan Dengan Berkesan