6 Punca Kolestrol Menjadi Lebih Tinggi dan Cara Turunkan Kolestrol


Kolestrol boleh meningkat dari hari ke hari jika kita mencegahnya dari awal lagi. Terdapat pelbagai punca yang menyebabkan kolestrol di dalam badan terus meningkat. Antara punca utamanya adalah dari segi pemakanan dan gaya hidup yang tidak baik.


Adakah anda sudah ketahui apakah itu KOLESTROL? Kolestrol ini diperlukan untuk pembentukan dinding sel. Akan tetapi jika berlebihan ia akan menjadi lebih memudaratkan kita.



Oleh itu, perlu untuk anda ketahui apakah sebenarnya punca kolestrol meningkat dan menjadikan anda lebih berisiko untuk menghidap pelbagai penyakit lain.


6 PUNCA KOLESTROL MENJADI TINGGI


Terdapat 6 punca kolestrol anda meningkat antaranya ialah seperti berikut :

1. PEMAKANAN YANG TIDAK SEIMBANG




Punca utama kolestrol meningkat adalah dari pemakanan yang tidak seimbang. Cuba kita lihat di negara kita, semua makanan boleh dikatakan berminyak, berlemak yang menyumbang kepada kolestrol tinggi.

Sumber lemak ada 2 iaitu sumber dari Lemak Haiwan dan Tumbuhan. Lemak haiwan seperti daging lembu, telur, susu, mentega, keju dan sumber tumbuhan seperti santan, minyak kelapa, minyak sawit. Sumber ini perlu dikurangkan dan dikawal untuk menurunkan kadar kolestrol yang berlebihan.


2. BERAT BADAN BERLEBIHAN

Disebabkan oleh pemakanan yang tidak seimbang dan tak terkawal. Maka terjadilah obesiti atau berat badan yang berlebihan. Obesiti bukan sekadar penyumbang kepada kolestrol, malah pelbagai penyakit lain akan dihidap oleh anda.

3. PERGERAKAN FIZIKAL ATAU BERSENAM.



Faktor kerja hakiki adalah salah satu alasan yang menyebabkan kita kurang bersenam. Waktu kerja yang kadang kala memaksa kita untuk kerja lebih masa dan menyebabkan badan letih, lesu dan tidak ada masa untuk bersenam.

Bersenam itu sangat penting untuk membakar lemak dan kolestrol dalam badan. Senaman perlu dibuat sekurang kurangnya 2 - 3 kali seminggu. 30 minit untuk setiap waktu sudah memadai. Tapi buat lebih lagi bagus.


4. USIA YANG SEMAKIN MENINGKAT


Bila usia sudah mencecah 20 an,  kolestrol akan mula meningkat. Untuk lelaki, kolestrol akan mula meningkat pada usia 50 tahun keatas dan wanita selepas menopause. Pada masa ini, kebanyakan badan sudah mula kurang tenaga dan menyebabkan kita kurang bersenam atau aktiviti luar.


5. KETURUNAN

Penyakit keturunan juga menjadi faktor untuk generasi seterusnya berisiko untuk menghidapi penyakit yang sama. Begitu juga dengan kolestrol. Akan tetapi ia berpeluang dan boleh dicegah dengan mengubah gaya hidup yang lebih sihat.

6. MEROKOK



Merokok juga penyebab kolestrol kerana ia mempunyai bahan kimia yang mampu merosakkan sistem kardiovaskula dan menyebabkan oksigen dalam badan lemah dan boleh mengakibatkan kerosakan jantung. Rokok juga boleh membunuh kolestrol baik dan juga orang disekeliling anda.

Oleh itu, berhentilah merokok untuk kesihatan diri dan orang lain


6 Punca Kolestrol ini perlu dikawal dan diubah untuk memastikan tahap kolestrol di dalam badan berkurangan dan menjadikan kita seorang yang lebih sihat!


SUPLIMEN SHAKLEE MAMPU MENURUNKAN KADAR KOLESTROL ANDA





Shaklee mempunyai suplimen yang mampu menurunkan tahap kolestrol anda. Antaranya ialah :

1) Vivix :

Vivix mempunyai resveratrol yang kaya dengan antioksidannya yang tinggi dan mampu mengurangkan inflamasi dan pembentukan kolestrol jahat sekali gus menghalang platelet dari bergumpal dan menyebabkan serangan jantung berlaku

2) Omega Guard :


Di dalam Omega Guard Shaklee terdapat EPA dan DHA yang berfungsi untuk menurunkan kadar kolesterol ‘jahat’ LDL yang berlebihan. Ia juga membantu untuk membakar segala lemak yang berada di dalam badan.

3) Phytocol :

Ia membantu untuk mencegah daripada penyerapan kolestrol darimakanan

4) B Complex :


B Complex merupakan satu vitamin B yang lengkap bersama asid folic dan mempunyai Vitamin B3 (Niacin) untuk membantu menurunkan kadar kolesterol.

5) Garlic :


Garlic merendahkan kadar kolesterol dan tekanan darah supaya tidak meningkat naik

6) Vitamin C :

Vitamin C menurunkan kadar kolesterol dan menguatkan dinding arteri.


7) Vitamin E :

Vitamin E memperbaiki peredaran darah.

TESTIMONI KOLESTROL TURUN SELEPAS AMALKAN SHAKLEE










10 TESTIMONI VIVIX UNTUK MASALAH KESIHATAN LAIN













BAGAIMANA UNTUK DAPATKAN SUPLIMEN INI? 

Buasir

Jika anda ingin dapatkan suplimen ini, anda boleh terus hubungi saya seperti dibawah

WHATSAPP | SMS | CALL : 

Abeis : 0195583692
Klik Link Whatsapp di sini 

Cikyah : 0145000732
Klik Link Whatsapp di sini


FACEBOOK : 

Mohamad Isa Shafii

INSTAGRAM : 
@abeis_shakleeguamusang
@abeisvitashop

Saya juga akan melakukan COD di sekitar Gua Musang dan akan poslaju secepat mungkin keseluruh Kelantan dan Malaysia. 

Anda juga boleh terus order secara online di website Shaklee dengan hanya klik pada gambar Esell seperti di bawah ni. 

Jenis kolestrol

Sekian Terima Kasih. Saya doakan anda sentiasa sihat 😊

Disclaimer : These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Comments

Popular posts from this blog

Petua Merawat Tibi Dengan Cepat dan Berkesan

6 Jenis Makanan Untuk Mengurangkan Sakit Gastrik

8 Tanda Kencing Manis dan Cara Pencegahan Dengan Berkesan