PUNCA KEBAS TANGAN KAKI DAN CARA MENCEGAHNYA DENGAN CEPAT

Pernah tak anda rasa kebas pada bahagian tangan dan kaki terutamanya selepas tidur? Rasa sakit seperti ditusuk jarum berkali kali sampai tak boleh nak genggam tangan atau lipat kaki. Sebenarnya apakah punca berlakunya kebas tangan dan kaki ini?


Kebas tangan dan kaki


KEBAS TANGAN DAN KAKI BERKAITAN SARAF?


Berdasarkan Perunding Ortopedik, Tangan dan Pembedahan Mikro di sebuah Hospital Beacon Dr Terence Tay Khai Wei telah menyatakan diantara masalah kesihatan yang dikenal pasti ialah sindrom Terowong Carpal atau lebih dikenali Carpal Tunnel Syndrome (CTS).

CTS merupakan satu penyakit yang berkaitan dengan gangguan pada saraf atau tidak berada dalam keadaan baik, terutamanya pada pergelangan dan jari akan berasa kebas dan tidak selesa .


PUNCA KEBAS KEBAS TANGAN DAN KAKI


Rasa kebas ini terjadi kerana terdapat gangguan atau kerusakan pada saraf yang terlibat. Diantaranya penyebabnya iaitu:

CTS ini terletak di bahagian nadi pada pergelangan tangan manusia, ada bahagian yang membentuk seolah-olah terowong atau lebih dikenali sebagai Terowong Carpal.

1) SARAF TERHIMPIT

Dalam terowong Carpal ini akan dilalui oleh beberapa tisu penting termasuklah saraf. Jika terdapat himpitan pada saraf akan menyebabkan rasa kebas pada jari ibu, telunjuk, tengah dan sebahagian jari manis.

Hal ini makin teruk bila tisu disekeliling menjadi kembang dan menghimpit saraf.

2) TAHAP KESIHATAN YANG SEMAKIN MEROSOT

Antara golongan tertinggi yang mengalami masalah CTS ini adalah mereka yang mempunyai masalah obesiti, diabetes, artritis, wanita hamil dan mereka yang mengalami kecederaan pada pergelangan tangan.

3) GAYA HIDUP YANG TIDAK SIHAT


Kebas tangan dan kaki

Pengambilan makanan yang tidak sihat dan juga kurang melakukan aktiviti bersenam untuk melancarkan peredaran darah.

4) PENGAMBILAN BAHAN BERTOKSIK

Ramai dikalangan kita yang tidak endah dengan amalan merokok dan alkohol ini yang menyebabkan kerosakan pada saraf. Bukan saraf saja tapi kerosakan organ dalaman yang menjadikan kesihatan semakin teruk.

5) FAKTOR USIA YANG MENINGKAT


Kebas tangan dan kaki

Kebanyakan CTS ini boleh berlaku pada warga emas yang jarang aktif melakukan aktiviti luar atas faktor tidak bertenaga dan menyebabkan lemak semakin bertambah dan sekaligus menjadikan terowong saraf mengalami kesempitan.

6) PEKERJAAN YANG MENGGUNAKAN PERGELANGAN TANGAN

Bagi mereka yang selalu menggunakan mesin jenis bergetar setiap hari atau pun atlet sukan badminton, tenis, pingpong akan mengalami masalah gangguan terowong saraf ini.

Hal ini juga akan berlaku pada mereka yang kerap menggunakan komputer dan menaip terlalu lama dan berterusan pada setiap hari.

7) PERGELANGAN TANGAN YANG KECIL

Kebanyakan akan berlaku pada wanita kerana mereka mempunyai pergelangan tangan yang kecil tetapi terowong yang sama seperti lelaki . Ini menyebabkan saraf mudah untuk terhimpit.

8) KEKURANGAN VITAMIN B


Kebas tangan dan kaki

Kekurangan vitamin B6 dan B12 juga akan menyebabkan gangguan pada saraf dan akan timbul masalah kebas ini. Kekurangan vitamin B ini juga akan berlakunya masalah anemia dan menjadikan Hb juga menurun.

Oleh itu, punca kebas kebas tangan kaki ini haruslah dicegah sebelum ia menjadi semakin teruk dan menyebabkan pelbagai lagi masalah kesihatan.


CARA MENCEGAH KEBAS TANGAN DAN KAKI



Bila sudah merasakan kebas tangan dan kaki ini, anda dinasihatkan untuk mendapatkan pemeriksaan dan nasihat doktor terlebih dahulu untuk memastikan tahap keseriusan kebas itu. Mereka merupakan pakar dan sangat terlatih

Menurut Dr Tay, ujian elektrofisiologi merupakan salah satu cara untuk mengesahkan sakit CTS anda.


SUPLIMEN SHAKLEE JUGA MEMBANTU MENGURANGKAN MASALAH KEBAS TANGAN DAN KAKI


Sudah pasti rawatan dari pihak Doktor adalah yang terbaik. Tapi tidak menjadi masalah untuk mencuba vitamin ini.



Antara vitamin yang disarankan untuk masalah kebas tangan kaki adalah seperti ini.

1) B COMPLEX

Punca berlaku kebas adalah kekurangan vitamin B6 dan B12. Jadi dalam B complex ini terkandung vitamin B lengkap dari B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin. B complex ini juga membantu mengawal tekanan dan anemia

2) OSTEMATRIX

Ostematrix mengandungi kalsium, magnesium, fosforus, zinc, vitamin D, kuprum, manganes dan boron. Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan dan sakit sendi. Dan juga mengimbangi tekanan darah

3) OMEGA GUARD

Omega guard membantu memelihara fungsi fungsi sendi (arthritis), gout dengan efektif. Omega ini sangat bagus untuk membakar lemak yang berlebihan yang menjadi punca saraf sempit dan menyebabkan rasa kebas dan juga melancarkan peredaran darah.

4) VIVIX

Vivix kaya dengan resveratrol yang mampu menghilangkan rasa kebas tangan dan kaki. Ia juga mampu memperbaiki sehingga ke sel .


BAGAIMANA UNTUK DAPATKAN SUPLIMEN KEBAS INI? 

Jika anda ingin dapatkan suplimen KEBAS ini, anda boleh terus hubungi saya seperti dibawah


Facebook : 
Mohamad Isa Shafii

Instagram : 
@abeis_shakleeguamusang

Saya juga akan melakukan COD di sekitar Gua Musang dan akan poslaju secepat mungkin keseluruh Kelantan dan Malaysia. 

Anda juga boleh terus order secara online di website Shaklee dengan hanya klik pada gambar Esell seperti di bawah ni. 

 Set Kebas



Sekian Terima Kasih. Saya doakan anda sentiasa sihat 😊

Disclaimer : These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petua Merawat Tibi Dengan Cepat dan Berkesan

6 Jenis Makanan Untuk Mengurangkan Sakit Gastrik

8 Tanda Kencing Manis dan Cara Pencegahan Dengan Berkesan