8 Tips Untuk Turunkan Darah Tinggi Tanpa Dadah

Sebelum ni Abe Is ada cerita pasal sebab dan kesan darah tinggi kan. Korang boleh baca di sini

Pagi ni Abe Is nak kongsikan 8 tips untuk sama2 kita usahakan untuk menurunkan tekanan darah tinggi tanpa DADAH ! Tipnya seperti di bawah ni : 


1) Sentiasa bersenam




Bersenam dalam 30-45 minit pada setiap hujung minggu. Bersenam ni boleh mengurangkan berat badan kita. Abe Is pun selalu ambil masa pada hujung minggu untuk keluarkan peluh dengan berfutsal. Korang pun boleh juga bawa family sama2 berjogging .


2) Kurangkan masin dalam makanan




Semua orang tahu punca darah tinggi adalah makan benda2 masin. Abe is paling suka makan telur masin dan ikan kering. Tapi sekarang ni pun dah kurangkan sebab nak jaga kesihatan. Ingat: 1 teaspoon sudahpun mengandungi 2.3g!


3) Berhenti merokok




Bab ni ramai yang susah nak buat sebab memang dah sebati dalam diri . Bagi yang perempuan masih ok lagi tapi kena ingat, en suami akak yang merokok pun boleh bagi kesan jugak tau malah lebih bahaya dari perokok. Kesan nikotin rokok dapat tingkatkan tekanan darah sehingga 10 mm Hg sehingga sejam. Jadi sekiranya anda merokok sepanjang hari, tekanan darah pun lebih tinggi sepanjang masa. Lebih baik berenti  !


4) Elakkan Stress




Cuba elakkan stress tak kiralah tempat kerja,duit ,traffic jam atau gaduh dengan family dan macam2 lagi sebab bila stress ni akan menyebabkan darah naik dengan cepat.Kalau anda mempunyai kronik stres, sudah tentu ia memudaratkan kesihatan anda dan boleh akibat serangan jantung, strok dan macam-macam lagi. Cuba seimbangkan kehidupan anda dan cuba elak dari stres yang berpanjangan.


5) Diet Seimbang




Berikut adalah beberapa tip yang anda boleh amalkan: 


🍏Ketahuilah keperluan kalori seharian anda. Ini boleh mengawal jumlah makanan dan pasa masa yang masa bantu anda kawal atau kurangkan berat badan.

🍏Makan 5-7 hidangan sehari tapi dalam sukatan yang kecil.
🍏Lebihkan serat (fiber) seperti grains, nasi perang, buah-buahan dan sayur-sayuran segar.

6) Kawal kolesterol.




Elak makanan berkolesterol tinggi seperti makanan laut, organ-organ seperti paru-paru, kurangkan lemak-lemak haiwan dan tingkatkan pengambilan serat.

Pastikan ada sumber potassium dalam diet anda. Ia dapatkan kurangkan kesan garam pada tekanan darah. Pisang adalah pilihan potassium yang baik dan mudah didapati.

7) Pemeriksaan Kesihatan




Pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah dengan kerap untuk memantau keadaan kesihatan anda. Walaupun anda tidak mempunyai masalah hypertension, pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah setiap 12 bulan sekali.


8) Pengambilan Vitamin dan supllement

1)Omega Guard - Berfungsi untuk membakar kolestrol




2) Garlic Complex - Bawang putih membantu mencairkan darah,membersihkan dan melancarkan peredaran darah.




3) Ostematrix - Mempunyai kalsium dan magnesium yang berfungsi sebagai elektrolit untuk merugalisakan tekanan darah dan




4) Vitamin C - Melindungi pembuluh darah supaya menjadi lebih elastik dan mengelakkan ia menjadi keras dan pecah dan boleh menjadikan strok.




5) Vivix - Membantu membaiki sel sel yang sudah rosak dan menguatkan lagi sistem dalam tubuh badan kita. Info lanjut tentang Vivix di sini









Untuk sebarang pertanyan boleh hubungi Abe Is di talian
Whats app : 0195583692
Facebook : Mohamad Isa Shafii
Instagram : @isapokteh
Abe Is akan menjalankan khidmat COD di sekitar Gua Musang dan akan pos secepat mungkin ke seluruh Kelantan dan Malaysia.

Comments

Popular posts from this blog

Petua Merawat Tibi Dengan Cepat dan Berkesan

6 Jenis Makanan Untuk Mengurangkan Sakit Gastrik

8 Tanda Kencing Manis dan Cara Pencegahan Dengan Berkesan