Kebaikan Telomere dengan Vivix


Assalamualaikum sahabat abe is. Sihat ke pagi ni? Telomere korang macam mana? dah makin pendek ke makin panjang?

Eh telomere ni apa abe is? hehe. Abe is pun baru tahu jugak pasal telomere ni. Best pulak belajar biologi ni kan.

Time sekolah dulu2 tak ada pulak cikgu duk cerita pasal telomere ni. Yang ada pun pasal kromosom. Haa korang mesti pernah dengarkan pasal kromosom ni. Apa kaitan Telomere dan kromosom ni?

Ok. abe is ceritakan sikit ye. 

Apa itu Telomere ?

Telomere ni adalah sebahagian hujung kromosom yang berfungsi untuk melindungi kromosom daripada terus memendek apabila pembahagian sel berlaku. 


Nak disenangkan cerita ,cuba bayangkan di dalam tubuh kita ada gen yang tersimpan dalam bentuk kromosom yang panjang seperti tali kasut dan hujung tali kasut tu ada plastik seperti straw supaya untaian tali kasut tadi tak terurai.





Penemuan Telomere

Pertama kali telomere ni ditemui oleh Elizabeth Blackburn di Yale University bersama Joseph Gall dan diterbitkan pada tahun 1978. Disebabkan penemuan Telomere ni,Elizabeth Balckburn telah memenagi hadiah Nobel dalam bidang perubatan dalam penemuannya tentang bagaimana telomere boleh menjaga kromosom.





Sebenarnya Telomere ini masih panjang ketika usia kita kecil dan lama kelamaan akan mula memendek atas sebab usia yang meningkat,pencemaran alam,kitaran hidup dan sebagainya. Jika kita masih lagi tidak mempedulikan tentang Telomere dalam tubuh kita,kemungkinan kita akan senang dijangkiti kanser dan proses penuaan makin cepat walaupun di usia yang muda.





Disebabkan itu Shaklee telah membuat kajian untuk menghasilakan satu produk dimana boleh memanjang dan menstabilakn telomere dalam diri kita.


Kajian Telomere bersama Shaklee

The Shaklee Telomere Research Landmark Study II Shaklee telah bekerjasama dengan Dr Elizabeth Blackburn yang telah menang anugerah The Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009 yang mana menemui bagaimana kromosom dilingungi oleh telomeres dan enzim telomerase. Kajian dibuat untuk menguji kepanjangan telomere.


Landmarks Study II yang telah dijalankan oleh Shaklee memang membuktikan bahawa pengambilan supplement yang konsisten seperti Vitalizer,Vivix dan Cinch pada setiap hari selama 5 tahun mampu mengurangkan kadar pemendekan Telomere sebanyak 40%.


Kajian ini dibuat ke atas pengguna Vivix (baca selanjutnya tentang Vivix) yang mengambilnya setiap hari selama 5 tahun. Hasil kajian 40% lebih rendah kadar pemendekkan telomeres, kepanjangan telomeres mereka seperti orang yang umur 40 tahun. Ini menunjukkan Vivix membantu untuk mengekalkan kemudaan, keremajaan, dan membantu mengelakkan dari penyakit-penyakit disebabkan oleh usia yang semakin meningkat.


Vivix berfungsi untuk memastikan telomeres kita sentiasa panjang dan sel/DNA terlindung daripada kerosakan atau serangan radikal bebas. Menurut kajian landmark Shaklee juga, telomeres pengguna Vivix adalah 11% lebih panjang berbanding mereka yang bukan pengguna Shaklee.


Sungguh hebat Vivix shaklee ini. Dan untuk pengetahuan sahabat abe is,bulan ni ada promosi Vivix. Boleh baca kelebihan promosi  di sini.



Abe is nak kongsikan sikit testimoni pengguna Vivix.

1) Lebih muda daripada usianya


2)Perubahan yang ketara selepas sebulan


3) Paras bacaan gula menurun


4) Pulih kanser


Jika sahabat abe is berminat untuk dapatkan Vivix ini boleh hubungi abe is di talian di bawah

Whatsapp/sms/call : 0195583692
Facebook : Mohamad Isa Shafii
Instagram : @isapokteh

Abe is akan lakukan COD di sekitar Gua Musang dan akan pos keseluruh Kelantan dan Malaysia.


Jangan segan untuk hubungi abe is. Terima Kasih 😊😊

Comments

Popular posts from this blog

Petua Merawat Tibi Dengan Cepat dan Berkesan

6 Jenis Makanan Untuk Mengurangkan Sakit Gastrik

8 Tanda Kencing Manis dan Cara Pencegahan Dengan Berkesan